Manuel Jesus Izquierdo Sandoval

Docente
Información Básica
Información Básica
  DIVISIÓN ACADÉMICA DE EDUCACIÓN Y ARTES
  29 de enero de 1974
  I am interested in (technology-enhanced) instructed second language acquisition. I have researched the learning of French with university learners and the learning of English among young learners in public classrooms. My research has been funded by national and international agencies and has been published in national and international journals. I have taught courses in Mexico and abroad, and collaborated with research groups in Mexico, North America and Europe. jesus.izquierdo@ujat.mx
Sitios Web
Sitios Web
Université de Paris, Professuer Associé
https://www.parisnanterre.fr/m-jesus-izquierdo--840530.kjsp
Membre régulier, Institut des Sciences Cognitives, Université du Québec à Montréal, Canada
https://isc.uqam.ca/linstitut/membres/
Áreas De Interés
Áreas De Interés
Instructed second language acquisition; Technology-enhanced second language learning and teaching; Content -based Instruction; Second/Foreign language education policy; Second/Foreign language education pedagogy; Quantitative research in second language education
Formación Académica
Formación Académica
PhD in Second Language Education
McGill University, Canada
Doctorado, 2003 - 2007
MA in Second Language Education
McGill University, Canada
Maestría, 2001 - 2003
BA in Mondern Languages
Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, Mexico
Licenciatura, 1993 - 1998
Artículos Científicos
Artículos Científicos
Calidad educativa universitaria. Estudio de satisfacción estudiantil en una institución de educación superior.
(2020)
Revista Inclusiones (Special Issue) 223-239
07194706
L2 imperfective functions with verb types in written narratives: A cross-sectional study with Hispanophone learners of French
Izquierdo, J., Kihlstedt, M. (2019)
The Modern Language Journal 103 1, 291-307
_
http://doi.org/10.1111/modl.12539
The use of technology in second language education: Overcoming the digital divide
Lozano A., Izquierdo J. (2019)
Emerging Trends in Education 2 3
25942840
https://doi.org/10.19136/etie.a2n3.3250
Teachers’ use of ICTs in public foreign language education: Evidence from secondary schools.
Izquierdo J., De la Cruz V., Aquino S., Sandoval Caraveo, M. C. García V. (2017)
Comunicar. Revista de Comunicación y Educación 50 XXV, 33-41
_
https://doi.org/10.3916/C50-2017-03
Metacognición y comprensión oral en L2. Estudio en nivel universitario
Hernández, J., Izquierdo, J. (2016)
Revista Electrónica de Investigación Educativa 18 1, 39-52
_
https://goo.gl/VHQL7Y
First and target language use in public language education for young learners: Longitudinal evidence from Mexican secondary-school classrooms
Izquierdo, J. García, V., Garza, G., Aquino, S. (2016)
System 61, 20-30
_
http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2016.07.006
Percepción de estudiantes con discapacidad visual sobre sus competencias digitales en una universidad pública del sureste de México.
Aquino, S., Izquierdo, J., García, V., Valdés, A. (2016)
Revista Aperturas 8 1, 1-11
_
https://goo.gl/6zSQvX
Estado del conocimiento del nivel básico en Tabasco generado por profesores formados en posgrados
García V., Izquierdo J., Gúzman A. (2015)
Revista Actualidades Investigativas en Educación 15 2, 1-25
_
http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i2.18952
Multimedia instruction & Language learning attitudes: A study with university-students.
Izquierdo, J. Simard, D., Garza, G (2015)
Revista Electrónica de Investigación Educativa 17 2, 101-115
_
https://goo.gl/EkdoDf
Language attention in content-based instruction: The case of language instructors teaching content in a foreign language in Mexican higher education.
Arias, A., Izquierdo, J. (2015)
Journal of Immersion and Content-Based Language Education 3 2, 194-217
_
http://dx.doi.org/10.1075/jicb.3.2.02ari
Tiflotecnología y educación a distancia. Propuesta para promover la educación inclusiva en cursos en línea
Aquino S., García V., Izquierdo J. (2014)
Revista Apertura 6 1, 1-11
_
https://goo.gl/rRD40h
Multimedia Instruction on Latin Roots of the English Language and L2 Vocabulary Learning in Higher Education Contexts: Learner Proficiency Effects
De la Cruz V., Izquierdo J. (2014)
Sinéctica, Revista Electrónica de Educación 42 1-11
_
https://goo.gl/jRHmjh
Multimedia instruction in foreign language classrooms: Effects on the acquisition of the French perfective and imperfective distinction
Izquierdo, J. (2014)
The Canadian Modern Language Review 70 2, 188-219
_
http://dx.doi.org/10.3138/cmlr.1697
Prácticas y Competencias Docentes de los Profesores de Inglés: Diagnóstico en Secundarias Públicas de Tabasco.
Izquierdo J., Aquino S., García V., Garza G., Minami H., Adame A. (2014)
Sinéctica, Revista Electrónica de Educación 42 1-25
_
https://goo.gl/3cuu4S
Evaluación de la práctica educativa: una revisión de sus bases conceptuales
Aquino S., Izquierdo J., Echalaz, B. (2013)
Revista Actualidades Investigativas en Educación 13 1, 1-22
_
http://dx.doi.org/10.15517/aie.v13i1.11706
La inclusión educativa de ciegos y débiles visuales en el nivel superior. Un estudio de caso
Aquino S., García V., Izquierdo J. (2012)
Sinéctica, Revista Electrónica de Educación 39, 1-22
_
https://goo.gl/1UvWVb
L2 Phonology Learning among Young-Adult Learners of English: Effects of Regular Classroom-based Instruction and L2 Proficiency
Morales, D., Izquierdo (2011)
Revista Electrónica de Investigación Educativa 13 1, 1-22
_
https://goo.gl/V028m7
L’aspect lexical et la production des temps du passé en français L2 : une étude quantitative auprès d’apprenants hispanophones
Izquierdo, J. (2009)
La revue canadienne de langues vivantes, The Canadian Modern Language Review 65, 587-613
_
http://dx.doi.org/10.3138/cmlr.65.4.587
Prompts versus recasts in dyadic interaction.
Lyster R., Izquierdo J. (2009)
Language Learning 59, 453-498
_
http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9922.2009.00512.x
The facilitative effects of L1 influence on L2 tense-aspect marking: Hispanophones and Anglophones learning French
Izquierdo J., Collins L. (2008)
The Modern Language Journal 92 3, 350-368
_
http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00751.x
Premios Y Reconocimientos
Premios Y Reconocimientos
Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1
CONACYT (2018)
Perfil Deseable, Prodep
Secretaría de Educación, México (2017)
Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1
CONACYT (2015)
Reconocimiento al Mérito Cientifico
UJAT (2015)
Perfil Deseable, Prodep
Secretaría de Educación, México (2015)
Sistema Nacional de Investigadores Nivel Candidato
CONACYT (2013)
Perfil Deseable, Prodep
Secretaría de Educación, México (2012)
Reconocimiento al Mérito Cientifico
UJAT (2011)
Sistema Nacional de Investigadores Nivel Candidato
CONACYT (2010)
Perfil Deseable, Prodep
Secretaría de Educación, México (2009)
Doctoral Fellowship
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (2005)
Graduate Student Award
Faculty of Education, McGill University, Canada (2005)
Idiomas
Idiomas
Francés
Avanzado
Inglés
Avanzado
Alemán
Intermedio
Asignaturas Impartidas
Asignaturas Impartidas
Fonética Y Fonología
Tecnología Aplicada A La Enseñanza De Las Lenguas
Introducción Al Francés
Enseñanza Del Inglés A Nivel Primaria Y Secundaria
Investigación En El Área De Lenguas
Inglés Iii
Inglés Para Propósitos Específicos
Innovación Educativa
Lengua Extranjera
Enseñanza De Las Habilidades De Una Segunda Lengua
Teoría De La Adquisición De Una Segunda Lengua
Investigación En Didáctica De L2
Informe De Investigación En Didáctica De L2
Inglés Ii
Enseñanza Del Sistema Lingüístico De Una Segunda Lengua
Epistemología De La Investigación Lingüística
Procesos De Aprendizaje De Una Segunda Lengua
Instrumentación De La Investigación En Didáctica De L2
Enseñanza Del Francés Como Lengua Extranjera
Enseñanza Del Inglés Como Lengua Extranjera
Modalidades Alternativas Para La Enseñanza De La Lengua Inglesa
Francés Avanzado
Procesos De Aprendizaje De Las Lenguas Modernas
Análisis De La Lengua Para La Enseñanza Ii: Análisis Del Discurso
Técnicas Y Herramientas De La Investigación Cuantitativa
Seminario De Investigación Iv
Procesos De Aprendizaje De L2
Métodos Cuantitativos De Investigación
Práctica De La Enseñanza De Una Segunda Lengua
Seminario De Investigación V
Seminario De Investigación Vi